Пряма лінія газети «Слобідський край»

 

Минулого тижня в редакції «Слобідського краю» відбулась «пряма лінія» із заступником голови Харківської обласної ради з соціальних питань Вікторією Казаковою. Соціальна сфера сьогодні є визначальною у  внутрішній політиці держави. Як на обласному рівні втілюються в життя  соціальні програми та різноманітні заходи, спрямовані на задоволення потреб та інтересів людей, підвищення рівня їх добробуту – саме з цих  питань  ми і розпочали спілкування.

 

Кор.: – Вікторіє Сергіївно, на останній сесії обласної ради був прийнятий бюджет на 2010 рік. Яке відображення в ньому знайшли питання охорони здоров’я, соціального захисту населення? Чи повною мірою фінансуватимуться ці сфери?

 

– На сесії була затверджена обласна програма «Здоров’я Слобожанщини» на 2010 рік, а також комплексна програма соціального захисту населення. Для реалізації програми «Здоров’я Слобожанщини» необхідно 33 мільйони 758 тисяч 104 гривні. Слід відзначити, що минулого року з потрібних на цю програму 31 мільйона 24 тисяч 596 гривень, і це була мінімальна сума, як кажуть, «по бідності», виділили всього лише 18 мільйонів 84 тисячі 600 гривень. Тому через таке фінансування багато  з поставлених у програмі завдань не було реалізовано. Фактично програму виконали на 56 відсотків. Маємо надію, що цього року всі кошти будуть виділені сповна на реалізацію програми «Здоров’я Слобожанщини».

 

Основне завдання цієї програми – створення  в регіоні єдиного медичного простору.

 

На базі обласної клінічної лікарні буде організовано Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф – провідного закладу охорони здоров’я в області. А в рамках підготовки до Євро–2012 буде    запроваджено  ще й систему навігаційного моніторингу, контролю та зв’язку для всієї служби швидкої допомоги області.

 

Велика увага приділятиметься вдосконаленню та розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини, зміцненню матеріально-технічної бази центральних районних лікарень. Усі фельдшерсько-акушерські пункти будуть забезпечені спеціальними сумками-укладками, а також універсальними велосипедами. Розроблені програми по пільговому зубо- і слухопротезуванню інвалідів війни, забезпеченню дітей із важкими вродженими вадами слуху кохлеарними імплантатами. Слуховими апаратами будуть забезпечені також всі жителі області, які цього потребують.

 

Будуть створені реальні умови для ефективної взаємодії медичних закладів обласного значення з медичними науково-дослідними інститутами. Щоб кожен мешканець області мав змогу пролікуватись чи отримати консультацію в будь-якому з цих лікарняних закладів.

 

Вводиться єдиний реєстр хворих на цукровий діабет

 

– Питанням номер один для нас є створення реєстру хворих на цукровий діабет. За останніми даними, в області зареєстровано 33613 осіб, що хворіють на цукровий діабет І та ІІ типу.

 

Та ситуація, що була в області у попередні роки із забезпеченням  хворих інсуліном, вражає. За даними Розрахункової палати потреба в інсуліні по районах області не відображала реальний стан справ, оскільки розподіл, затверджений до потреби, постійно уточнювався. І медпрепарати постійно передавалися з одного медичного закладу в інший. Всього за червень–вересень 2009 року перерозподілено між районними закладами охорони здоров’я  інсуліну та інших подібних препаратів на загальну суму 920,5 тис. грн, тобто 8 % від загальної кількості закуплених медикаментів. Протягом квітня–вересня, згідно з актами на списання, фактично використано медпрепаратів тільки на 52 % від загального обсягу! Доля використаних препаратів коливається від 22 % по Близнюківському району – до 97,5 % по місту Куп’янськ. Тобто була неправильно розрахована потреба. Депутати обласної ради з обласного бюджету вимушені були виділяти додаткові кошти на закупівлю інсуліну, бо люди не можуть жити без нього. Ми просили децентралізувати закупівлю інсуліну, призначити тендер. Пропонували, щоб кожна ЦРЛ, головні лікарі сформували реальну потребу у препараті, і за цією потребою здійснював закупівлю. Та на це не погодилась колишня облдержадміністрація. До речі, в Харкові міський департамент охорони здоров’я закупив інсулін через лікувальні установи. І не було тих проблем, що в області.

 

Тим же уповноваженим органом було проведено аналіз цін, за якими здійснювалась закупівля ліків від цукрового діабету, і виявлено, що бюджетних коштів було витрачено  понад потребу на 133,2 тис. грн, тобто медпрепарати закуплялись за завищеними цінами. А це значить, що ці  бюджетні  кошти недоотримали школи, дитсадки, культурні заклади тощо. Причина в тому, що не було реєстру хворих на цукровий діабет, не проводились дослідження на повну біоеквівалентність препаратів інсуліну та його аналогів. Якщо хворого переводять з імпортного інсуліну на вітчизняний, інколи це є питанням життя і смерті. А ми  до сьогоднішнього дня не знали, яким категоріям  громадян потрібен імпортний інсулін, а яким – вітчизняний. Місцеві князьки-ендокринологи, які формували щорічну заявку на закупівлю інсуліну, прописували ті чи інші препарати, лобіювали інтереси окремих  фармацевтичних кампаній, які просували через них свій товар. Це призвело до того, що зросла кількість хворих на цукровий діабет, які стали інвалідами, а також зросла кількість смертей від ендокринних хвороб.

 

Ось чому так важливо створити єдиний реєстр хворих на цукровий діабет і єдину комісію з призначення та за потреби перепризначення лікарських засобів. Саме таке, вважаю, революційне рішення й було прийняте на сесії обласної ради 17 червня.

 

«Ліки – це другий хліб, і націнювати їх неприпустимо»

 

– Вікторіє Сергіївно, Вас турбує Ольга. У мене до Вас питання як до фармацевта: чому в аптеках ціни на одні й ті ж ліки  різняться інколи в рази. Хто координує цей процес?

 

  Моє ставлення до ліків суб’єктивне – це другий хліб, і націнювати їх, дозволяти якісь маніпуляції неприпустимо. Вихід я вбачаю у відновленні вертикалі, яка була у фармацевтичній службі за часів існування Державної служби лікарських засобів та виробів медичного призначення. Саме вона  координувала ситуацію на фармацевтичному ринку і в тому числі ціни на ліки. На жаль, протягом 2008 і 2009 року попередньою владою було зроблено все, щоб цей лад зруйнувати. Наприкінці 2009 року уряд Тимошенко її ліквідував, а ряд невідповідних функцій передав державній інспекції по контролю за якістю.  Саме ця інспекція і  здійснює тепер  контроль за цінами. До сьогоднішнього дня немає чіткого, зрозумілого, справедливого державного регулювання цін у фармацевтичній галузі. Потрібен закон про лікарські засоби. Його не приймають уже десятки років, бо за ним стоїть лоббі, яке перешкоджає цивілізованому просуванню на ринок.

 

– А якісь кроки вживаються, щоб поліпшити ситуацію?

 

– Так, сьогодні є законопроекти,  в яких ідеться про  регулювання цін на ліки. Я вважаю, що насамперед необхідно навести лад із визначенням тих ліків, що відпускаються без ПДВ.  На сьогоднішній день Законом України від 1997 року і відповідною постановою  уряду без податку на додану вартість відпускаються  лікарські препарати й засоби медичного призначення, які  є життєво необхідними для людини – їх близько тисячі. Торговельна надбавка на них може встановлюватись від 10 до 25 %. Вона регулюється від відпускної ціни.  Але чомусь до цієї категорії потрапили шампуні, лосьйони, чаї, сиропи, біостимулятори, жувальні гумки, засоби для схуднення, препарати типу Віагра тощо, ще 450 найменувань так званої групи комфорту, які продаються в аптеках і не оподатковуються. Так от, державний бюджет за 2007–2009 роки, за розрахунками уповноважених організацій, втратив від цього 20 мільярдів гривень. А індекс споживацьких цін у фармації у 2009 році зріс на 38,7 %. Для порівняння, на споживчому ринку він зріс на  12,3 %. Відчуваєте різницю? Тому ваше питання дуже актуальне. З цим треба наводити порядок. Але не на регіональному рівні, бо ви побачили, які корні серйозні на державному рівні. Ось така, Оля, ситуація. Складна і дуже проблемна.

 

Деякі аптеки вводять людей в оману

 

– Вас турбує Микола Іванович. Скажіть, будь ласка, чи  проводились перевірки Антимонопольним комітетом аптек у період епідемії грипу. І чи не закрили якусь із них?

 

– Я маю офіційні дані. І можу вас запевнити, що перевірки проводились, накладались великі штрафні санкції, але жодну аптеку не позбавили ліцензії. Я предметно займалась цим питанням. Це був голий популізм. Жодної ліцензії не позбавили.

 

– Тоді чи не будуть закриватись комунальні аптеки, або передаватись в оренду?

 

– Я категорично проти цього. Для цього є нормативні основи – постанова Кабінету Міністрів № 40, яка передбачає суворі нормативи лікувальних і фармацевтичних закладів на кількість населення. І в цьому моя позиція співпадає із позицією заступника губернатора Ігоря Шурми. Визначальним до аптечних установ повинен бути не економічний підхід, а соціальний. Я вважаю, що наповнення бюджету через передачу в оренду аптечних закладів, неприпустимо. Це повинна бути чітко соціальна установа. Свого часу саме я вперше застосувала таке поняття як «соціальна аптека». На жаль, зараз за цією вивіскою приховуються різні комерційні заклади. Це повна самодіяльність і  профанація статусу, адже його повинні мати заклади, що забезпечують чіткий перелік соціальних гарантій для населення. А вони прикриваються знижками на ліки для пільгових категорій населення, а насправді вводять людей в оману. Бо, за  законом, на ці препарати держава й без того регулює  ціни. На жаль, ніхто їх за це не вдарив по руках, бо немає такої інстанції.

 

До пільг треба ставитись бережно

 

– Вікторіє Сергіївно, це турбує Вас Андрій Павлович. Скажіть, чи будуть якісь зрушення у справі забезпечення чорнобильців санаторно-курортними путівками?

 

– Я була присутня на звітно-виборчій конференції чорнобильської організації, де гостро ставилося це питання. На жаль, соціальний захист чорнобильців немає достатньої фінансової підтримки. Тому виконавчою владою було запропоновано,  щоб санаторно-курортне лікування проводилось на території області – в санаторії «Бермінводи». Також  чорнобильців будуть консультувати в науково-дослідних медичних закладах висококваліфіковані спеціалісти.

 

Взагалі проблема пільгового контингенту, і не лише чорнобильців, не вирішується протягом багатьох років. Так, в області налічується 760,1 тисячі осіб, з них 25 тисяч чорнобильців, які мають право на пільги, це третина населення. В обласному бюджеті на соціальний захист чорнобильців закладено понад два мільйони гривень. Але в умовах дефіциту  бюджету країни і такої кількості пільговиків, ніякого фінансування на виконання соціальних програм не вистачить. Тому я вважаю, що закон 1991 року про соціальний захист має бути переглянутий. Ми повинні дбайливо ставитися до пільг і розробити соціальні стандарти залежно від нових економічних вимог.

 

Самотнім пенсіонерам нададуть допомогу безкоштовно

 

– Мене звати Наталія. Хочу запитати, які категорії пенсіонерів можуть користуватися безкоштовним обслуговуванням соціальних працівників. І чи зможу я тимчасово  залишити бабусю на соціальних працівників, коли поїду у відпустку. Скільки коштуватиме така послуга?

 

– Отримувати безкоштовні послуги соцпрацівників відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування» можуть тільки самотні непрацездатні пенсіонери та інваліди, чия пенсія не перевищує прожиткового мінімуму. Ви як онучка не є близькою родичкою бабусі, бо до цього статусу належать дочка, син, сестра чи брат, тому ваша бабуся має право на безкоштовну послугу соціальних працівників. Зверніться до вашого районного територіального центру, і вам нададуть кваліфіковану допомогу.

 

Санаторно-курортні установи не ліквідують

 

– Це Ірина. Скажіть, що буде із санаторієм у Шарівці Краснокутського району? Його не закриють?

 

  Із Шарівським санаторієм та іншими подібними закладами в області  все буде по закону. Ми не допускали всю п’яту каденцію ніякої незаконної ліквідації чи реорганізації лікувальних закладів, особливо такого призначення, як Шарівський санаторій, де лікуються хворі на туберкульоз. На сьогоднішній день змінювати статус таких закладів неможливо, поки не будуть здійснені всі заходи у правовому полі. Облдержадміністрація, управління охорони здоров’я займаються питанням упорядкування майнових, трудових, соціальних відносин. І тільки після цього ми повернемось до питання щодо оптимізації діяльності санаторію. Але  в жодному разі ні ліквідації, ні реорганізації не буде. Зробимо все можливе, щоб ситуація вирішилась на благо людей. Як хворих, так і здорових. Якщо є якась додаткова проблема, будь ласка, запишіться до мене на прийом: кімната № 97. Вислухаю, допоможу у вирішенні питання.

 

– А люди, які живуть і працюють там, залишаться з роботою?

 

– Обов’язково.

 

– Дякую вам!

 

– І ми щиро вдячні вам, Вікторіє Сергіївно, за надану можливість поспілкуватись з нами і з читачами газети на теми, що їх турбують, і отримати змістовні відповіді на питання.

 

Алла Павленко

Фото Віктора Кочетова

Президент України
Верховна рада України
Урядовий портал
Харківська обласна державна адміністрація
Харківська міська рада
Національне агентство з питань запобігання корупції
Українська асоціація районних та обласних рад
Асоціація органів місцевого самоврядування Харківської області
Рада почесних громадян Харківської області
СБУ
Стратегія розвитку Харківської області на 2015-2017 роки
Дитячий телевізійний фестиваль «Дитятко»
Конкурс Масельського
Гранти
Харківський центр туризму
Слобідський край
Ресурсний центр сталого місцевого розвитку
РЕГІОНЕТ
Харківський регіональний інститут державного управління
Форум Фактор
Угода мерів
КП
КП
Харківський обласний центр здоров'я