Харківська обласна рада

Тел. +3 8057 700-40-57
Факс +3 8057 700-53-35
E-mail: zvernennya@oblrada-kharkiv.gov.ua
Адреса: вул. Сумська, 64, м. Харків, Україна, 61200
26 червня 2019

Про регіональні і міжнародні проекти, що реалізовуються за участі обласної ради, про найбільш болючі проблеми та їх подолання, про здобутки й плани на 2019 рік розповів в інтерв’ю голова Харківської обласної ради Сергій Чернов.

Сергію Івановичу, охарактеризуйте роботу обласної ради у 2018 році.

Якщо стисло, то, на моє переконання, Харківська обласна рада працювала конструктивно, забезпечуючи стабільність та сталий розвиток регіону, відповідно до своїх повноважень.

Відбулось чотири сесії, де на пленарних засіданнях було розглянуто 271 питання, прийнято 270 рішень. Всі питання попередньо обговорювались у постійних комісіях за участі представників профільних структур обласної державної адміністрації. В цілому 14 постійних комісій провели більше 100 засідань та розглянули понад 1300 питань. За рік депутатами підготовлено та прийнято 10 звернень до центральних органів влади стосовно актуальних соціально значущих питань. у Харківській області у 2019 році реалізуватиметься 39 обласних програм.

Діяльність обласної ради у міжсесійний період є не менш активною і спрямована на попереднє обговорення питань, що виносяться на розгляд ради, у постійних комісіях, депутатських групах та фракціях.

Наприкінці року в Харківській обласній раді визначили переможців конкурсу «Разом в майбутнє». Конкурс проводиться сьомий рік поспіль. Тож, яким він буде наступного року?

Конкурс постійно вдосконалюється.

По-перше, з огляду на актуальну ситуацію в громадах та у державі, зокрема, вносяться корективи у напрямки, за якими реалізуються міні-проекти, вони мають кореспондуватися зі стандартами, за якими працюють міжнародні донорські організації. Ми ж ставимо за мету не тільки розв’язати нагальні питання місцевого розвитку в громадах, а й, що не менш важливо, навчити громади готувати проекти на належному рівні, щоб знаходити міжнародних партнерів.

Наприклад, враховується необхідність сприяння громадам у застосуванні такого інструменту, як співробітництво громад, що пропонується у відповідному законі. У 2018 році громади Харківщини уклали 41 угоду про співробітництво у реалізації спільних проектів. З них 28 взяли участь в конкурсі «Разом в майбутнє».

По-друге, збільшується кількість міні-проектів, визнаних переможцями, на реалізацію яких передбачається співфінансування з обласного бюджету, обсяги якого, до речі, також збільшуються.

Так, якщо для реалізації у 2018 році було відібрано 238 міні-проектів на більш ніж 60 млн грн, то у 2019 році має реалізовуватися 299 міні-проектів на 80 млн грн. 50% необхідного обсягу фінансування виділяється з обласного бюджету. З кожним роком до участі в конкурсі долучається все більше органів самоорганізації населення, а також зростає довіра та обсяг співфінансування з боку бізнес-партнерів.

Важливо відзначити, що депутати обласної ради приділяють максимум уваги та беруть активну участь у реалізації міні-проектів у районах, за якими вони закріплені.

Час не стоїть на місці. Ми й надалі будемо коригувати процес та, звісно, намагатися збільшити кількість міні-проектів, тобто знайти кошти для їх фінансування з обласного бюджету.

Ви завжди наголошуєте на тому, що при започаткуванні конкурсу ставилося за мету не тільки допомогти вирішувати проблеми громад, а стимулювати їх активність, між іншим, залучати кошти міжнародної технічної допомоги. Чи є позитивні результати?

Безумовно, є, і діяльність Харківської обласної ради за цим напрямком полягає не лише у проведенні конкурсу «Разом в майбутнє». Проводиться послідовна робота щодо залучення у регіон проектів та програм з метою розвитку сільських територій.

Харківська обласна рада сприяє реалізації Програми місцевого системного розвитку в рамках проекту USAID «Підтримка аграрного і сільського розвитку», спрямованій на розвиток спроможності об’єднаних територіальних громад в управлінні земельними ресурсами та залученні інвестицій. Програма впроваджується по всій Україні. На Харківщині, де вона стартувала у жовтні, її партнерами стали 12 громад.

Співпрацюючи із Програмою «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), Харківська обласна рада забезпечує створення сприятливих організаційних та економічних умов для розвитку Мереф’янської, Старосалтівської, Золочівської, Малинівської об’єднаних громад. Відповідний меморандум у 2018 році підписано із організацією Global Communities, що забезпечує реалізацію в Україні проекту. Суть у тому, що практика впровадження успішних проектів буде взята іншими громадами, не партнерами проекту. Тож програма не замикається на її учасниках, а поширюється на весь регіон.

У серпні обласна рада уклала Грантовий контракт щодо впровадження проекту «Ефективна первинна медицина в громаді» з метою сприяння розбудові ефективної первинної медико-санітарної допомоги у громадах, який виконується та фінансується в рамках програми ЄС «Підтримка громадянського суспільства, місцевих влад та прав людини в Україні».

Харківська обласна рада продовжувала роботу як Територіальний координатор європейської ініціативи «Угода Мерів», підписантами якої в області стали 14 громад-підписантів угоди беруть на себе зобов’язання підвищувати енергоефективність та нарощувати використання відновлювальних джерел енергії.

З 2018 р. обласна рада у рамках співробітництва органів самоврядування на міжрегіональному та міжнародному рівні бере участь у пілотному проекті Робочої групи «Комітет регіонів ЄС – Україна» Ініціатива «Рівний-Рівному», що підтримується програмою «U-LEAD з Європою». Харківська обласна рада визначила стратегічний напрямок співпраці: економічний розвиток сільських територій. Наш партнер – Великопольське воєводство. Проведено 5 стратегічних зустрічей. Відбувся навчальний візит, в рамках якого 15 представників органів місцевого самоврядування відвідали Великопольске воєводство.

Розвиток транскордонного міжрегіонального співробітництва – один із ключових інструментів європейської інтеграції всієї країни. Тому він буде серед стратегічних напрямків роботи депутатського корпусу на 2019 рік.

Харківська обласна рада й раніше підтримувала обмін досвідом із представниками місцевого самоврядування Польщі. Тож, цей візит став продовженням такої практики?

Не тільки. Цього року представники місцевого самоврядування Харківщини також брали участь у програмі Study Tours to Poland. Під час візиту, темою якого було визначено «Територіальне самоврядування як інструмент розвитку громад у Польщі. Досвід для України», вони знайомилися із кращими практиками адміністративної реформи, стратегічного планування, вивчали досвід розвитку сільських територій та підтримки підприємництва.

Ми приділяємо багато уваги обміну досвідом та кращими практиками, організації навчально-методичних заходів. Обласна рада забезпечила участь представників місцевих рад у низці загальнонаціональних заходів, таких як Всеукраїнський форум «Становлення інституту старост в Україні: перші кроки» у Хмельницькому, III форум місцевого розвитку у Львові, де Харківська обласна рада виступила інституційним партнером. Депутати обласної ради за підтримки обласної Асоціації органів місцевого самоврядування провели панельну дискусію «Місцевий та регіональний розвиток – Харківські практики».

До речі, три громади Харківської області – Мереф’янська, Харківська та Чугуївська – стали переможцями конкурсу Міністерства регіональної політики «Кращі практики місцевого самоврядування».

Харківська обласна рада стала організатором дискусійної панелі «Децентралізація та місцевий розвиток: нові можливості для бізнесу» на X міжнародному економічному форумі «Інновації. Інвестиції. Харківські ініціативи!». Учасниками дискусії стали депутати обласної ради представники дипломатичних місій, керівники міжнародних проектів із розвитку місцевого самоврядування, депутати місцевих рад, експерти із місцевого та регіонального розвитку.

Саме за участі Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області організовано постійну навчально-методичну роботу для депутатів, керівників та працівників органів місцевого самоврядування в регіоні як у форматі семінарів-практикумів, так і шляхом видання довідкових та методологічних друкованих матеріалів. Асоціації як комунікаційному простору для місцевих рад також належить важлива роль у впровадженні реформи місцевого самоврядування.

До речі, щодо реформи. Як відбувається на Харківщині процес укрупнення районів?

На звернення Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області спільним розпорядженням голови обласної ради та голови обласної державної адміністрації була сформована робоча група з підготовки пропозицій щодо об’єднання (укрупнення) районів.

Робоча група працює в рамках пілотного проекту «Моделювання адміністративно-територіального устрою у Донецькій, Луганській, Тернопільській, Харківській областях на новій територіальній основі». Проект реалізується Українською асоціацією районних та обласних рад у партнерстві з Міністерством регіонального розвиту, будівництва та місцевого самоврядування, за підтримки Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні».

Чи можна сказати, що процес укрупнення районів на Харківщині почався? Коли можна буде побачити, принаймні, проект нової мапи області?

17 грудня було проведено перший круглий стіл, де ми визначили основні засади, на яких формуватиметься майбутній адміністративний поділ районного рівня, вивчили проблемні питання та поставили завдання. За підсумками круглого столу робоча група отримала доручення сформувати проект карти-схеми нових укрупнених районів та обґрунтувати своє бачення. Проводяться консультації з громадськістю, депутати обласної ради працюють в округах з цього питання, залучені науковці. Маємо знайти оптимальне рішення. Але зрозуміло, що реформа має продовжуватися, і ми не можемо гаяти час. Отже у січні 2019 р. робоча група має надати свій проект.

Районний рівень влади в Україні, крім того, що адміністративні одиниці мають бути укрупнені і стати спроможними, має отримати чітку фіксацію повноважень, які не будуть конкурувати з повноваженнями громад або органів влади обласного рівня, а також територіальних підрозділів центральних органів влади. Це питання має бути вирішене на законодавчому рівні, у тому числі, внесено зміни до Конституції в частині місцевого самоврядування.

Після районного рівня на черзі – реформування обласного рівня, як це закріплено у Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні» та чого вимагає Європейська хартія місцевого самоврядування.

У грудні обласна рада провела сесію, де було схвалено низку регіональних програм, з якими область увійде в новий рік. Як би ви їх охарактеризували в цілому?

Мушу коротко зупинитися на деяких важливих рішеннях, які мають визначальне значення для розвитку Харківської області у 2019 та наступних роках.

Програма економічного і соціального розвитку Харківської області на 2019 рік визначає комплекс пріоритетів.

У промисловості – підтримка державних промислових підприємств та підприємств інших форм власності. Також сприяння підвищенню конкурентоспроможної продукції, нарощування виробництва оборонного комплексу. Актуальною залишається проблема пошуку нових зовнішніх ринків та залучення інвестицій, для чого створюється позитивний бізнес-імідж регіону. Не менш гострим є напрямок щодо зростання енергоефективності виробництва та економії енергетичних ресурсів.

Пріоритет для аграрної галузі – продовольча безпека регіону, нарощування експорту. Область має значний потенціал для збільшення обсягів продукції сільського господарства, але для цього потрібна технологічна модернізація підприємств, створення умов для розвитку сільських територій, забезпечення належного рівня оплати працівникам галузі, оптимізація структури посівних площ.

Разом із заходами енергоефективності та енергозбереження, у Програмі передбачено нарощування ресурсної бази енергоносіїв, у тому числі, й через збільшення обсягу видобутку корисних копалин за рахунок нових площ.

Програма також передбачає створення умов для розвитку науки, впровадження прискореними темпами новітніх розробок.

Хочу звернути увагу на нову, схвалену на минулій сесії, програму розвитку освітлення населених пунктів області «Енергія світла» на 2019-2021 рр. Програма має три напрямки: будівництво об’єктів зовнішнього освітлення; їх капітальний ремонт; ремонт електричних мереж зон загального користування та вхідних груп в багатоквартирних житлових будинках усіх форм власності. Орієнтовно для реалізації Програми передбачено маже 200 млн грн.

Що нового у програмі розвитку галузі охорони здоров’я?

У комплексній програмі «Здоров’я Слобожанщини» на 2019-2020 роки перше, на що звертаєш увагу, - це збільшення її фінансування – понад 6 млрд грн, що майже утричі більше ніж закладалося у минулому.

Так саме, як у минулих роках Програма приділяє увагу таким аспектам як розвиток первинної, вторинної, а також спеціалізованої медичної допомоги, у тому числі для дітей, зокрема, ендокринологічної, кардіохірургічної, онкологічної медико-соціальної. Збереження та зміцнення кадрового потенціалу медичних закладів та формування в регіоні єдиного медичного простору.

Але програма містить також комплекс принципово нових завдань та напрямів. Серед них, забезпечення працівників нових амбулаторій загальної практики – сімейної медицини службовим автотранспортом. На що передбачено 12 млн грн щорічно.

Кожного року передбачено 3,5 млн грн на централізоване забезпечення пологових відділень лікарень інтенсивного лікування вторинного рівня для надання невідкладної медичної допомоги новонародженим. У минулі роки кошти виділялися тільки обласним перенатальним центрам.

По 60 млн грн на рік передбачено для придбання спеціальних автомобілів для служби екстреної медичної допомоги та медицини катастроф. Заплановано виділення 18 млн грн щороку на ремонт в обласних комунальних закладах охорони здоров’я. За рахунок державного та місцевих бюджетів будуть забезпечені сучасні методи діагностики та придбання лікарських засобів хіміотерапії для хворих з онкологічною патологією – по 300 млн грн кожного року.

Для створення та оснащення центру перинатальної паліативної допомоги в регіональному перинатальному центрі у складі обласної клінічної лікарні в цілому за два 2019-2020 рр. планується виділити 1 млн грн.

Також передбачені кошти 5 млн грн на кожний рік на протезування слуху у дітей для подальшого оперативного лікування. Забезпечення хворих на діабет інсуліновими помпами – 600 тис. грн. на кожний рік.

Ці та інші програми визначають конкретні задачі та заходи для їх розв’язання. Конструктивна робота обласної ради – одна з основних умов виконання програм.

Є певні виклики, передусім, це закономірна активізація політичних процесів у контексті виборів. Але відповідальна громадська позиція більшості депутатського корпусу дає підстави бути впевненим, що політика не впливатиме на діяльність Харківської обласної ради як регіонального органу самоврядування та на впровадження наміченого.