Коментар Сергія Чернова за підсумками зборів Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області, 2 серпня 2017 р

Закон «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» прийнятий три роки тому Верховною Радою, набув чинності 2 серпня 2017 року. На жаль, до сьогоднішнього дня не розроблені механізми його реалізації. 

З моєї особистої точки зору, норми закону не мають нічого спільного із децентралізацією та реформою місцевого самоврядування. Навпаки, закон несе загрозу, якщо він почне виконуватися. Хоча, відверто кажучи, я думаю, що у державі немає жодного фахівця, який знає, як цей нормативно-правовий акт виконувати. Очевидно, Закон може обернутися багатьма проблемами, що відзначають як представники органів місцевого самоврядування, так і експерти. Така саме й моя особиста думка після того, як я детально з ознайомився з цим документом. 

У той час як у державі відбувається передача повноважень з центру до регіонів, більшість з цих повноважень мають отримати об’єднані громади, відповідно до Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Закон навпаки забирає повноваження в органів місцевого самоврядування та територіальних органів виконавчої влади. Кожне виділення коштів для фінансової допомоги, рішення, пов’язані із формуванням статутних фондів, рухом землі, або майна, повинні бути узгоджені навіть не з територіальними представництвами Антимонопольного комітету, а з центральним офісом цього відомства. 

Не знаю, скільки тисяч людей мають працювати у центральному офісі Антимонопольного комітету, які б реагували на щоденні рішення сесій місцевих рад по всій державі, розпорядження, які підписують голови районних та обласних державних адміністрацій у питаннях, яких стосується Закон. 

Тому Асоціація схвалила колегіальне рішення звернутися до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України з пропозицією призупинити дію цього Закону, розробити відповідні механізми, прорахувати всі наслідки, тоді приймати рішення стосовно його реалізації. 

Це приклад того, як зарубіжний досвід автоматично переймається без урахування особливостей і можливостей держави. З монополіями, звісно, треба боротися, але законодавчий акт – калька аналогічного з Франції або Німеччини, де чітке розмежування повноважень держави та місцевого самоврядування. У нас норми Закону виписані таким чином, що кожна рада, незалежно від рівня, кожна обласна чи районна адміністрація, будь яку свою дію узгоджувала з центральним офісом АМКУ. Це просто неможливо. 

Наприклад, обласна рада зараз прийматиме рішення про зміни до бюджету, скажемо, виділяти кошти на ліки. Перед цим обласна державна адміністрація має написати в Київ листа, надати відповідний проект рішення, на що відводиться за законом 60 діб, потім на вимоги Закону про публічну інформацію  20 робочих днів проект рішення має бути оприлюднений. Отже, лише через три місяці можна розглянути питання, якщо отримаємо позитивний висновок з Антимонопольного комітету. 

Є достатньо законодавчих актів, які контролюють використання бюджетних коштів, а саме Закон «Про місцеве самоврядування», Бюджетний Кодекс тщо. Зараз контролюючих органів набагато більше ніж тих, хто наповнює та виконує бюджет. Тому створювати ще одну контролюючу структуру із незрозумілими функціями недоцільно. 

В нашій країні багато прецедентів на кшталт цього, коли приймається закон, а механізми його реалізації не виписані, але із завтрашнього дня, 3 серпня, ті, хто не виконуватимуть його норми, будуть порушниками закону. А це голови сільських, селищних, міських, районних та обласних рад, державних адміністрацій, комунальних підприємств. Усі вони перетворяться на злочинців. 

Думаю, що ніхто не аналізував ризики й не переймався питанням як цей Закон працюватиме, чи потрібен він у такому контексті. 

Президент Украины
Верховная рада Украины
Правительственный портал
Харьковская областная государственная администрация
Харьковский городской совет
Національне агентство з питань запобігання корупції
Украинская ассоциация районных и областных советов
Ассоциация органов местного самоуправления Харьковской области
Совет почетных граждан Харьковской области
Стратегия развития Харьковской области на 2015-2017 годы
Детский телевизионный фестиваль «Дитятко»
Конкурс Масельского
Харьковский областной Дворец детского и юношеского творчества
Слободской край
Ресурсный центр устойчивого местного развития
РЕГИОНЕТ
Реформа
Харьковский региональный институт государственного управления
Форум Фактор
Договор мэров
КП